۰
سبد خرید من
    هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign… با مجله پی اس پارک همراه ما باشید…

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign… با مجله پی اس پارک همراه ما باشید…

بازی Elden Ring Nightreign یک تجربه کاملاً متفاوت از FromSoftware است. این بازی، نبردهای سرسخت و خاص را در یک عنوان همکاری سه نفره که از بتل رویال‌ها و روگ‌لایک‌ها الهام گرفته، به کار می‌گیرد. اما با این تغییرات اساسی، آیا جادوی FromSoftware باقی می‌ماند؟ این ممکن است چیزی نباشد که اکثر مردم از توسعه‌دهنده می‌خواهند یا حتی دوست دارند، اما مطمئناً بسیار سرگرم‌کننده است.

Nightreign به نوعی در جهان موازی با Elden Ring قرار دارد، جایی که بازیکنان وظیفه دارند “شب را دفع کنند”. این اساساً یک اسپین‌آف غیر متعارف است که از دارایی‌ها و دشمنان بازی اصلی برای ساختن چیزی که FromSoftware آن را “session-based RPG” می‌نامد، استفاده می‌کند.

Elden Ring Nightreign

این به معنای یک چرخه روز و شب است که تیم‌های سه نفره باید در آن زنده بمانند: دو بخش روزانه – تقریباً ۱۵ دقیقه هر کدام – که در آن باید رون‌ها را به دست آورید تا سطح خود را بالا ببرید و سلاح‌ها را جمع‌آوری کنید تا قبل از اینکه یک دایره به سبک بتل رویال به شما نزدیک شود، ساخت خود را انجام دهید. دو شب با غول‌های تصادفی، برگرفته از Elden Ring و بازی‌های قبلی Dark Souls، و در نهایت؛ مبارزه با Nightlord، یک غول منحصر به فرد برای هر راند و چالش نهایی هر دور.

بازیابی مجدد در طول بخش‌های روزانه با هزینه یک سطح امکان‌پذیر است، اما اگر هر سه بازیکن در طول یکی از سه مبارزه با غول بمیرند، باید همه چیز را از نو شروع کنید. و این، ریسک و پاداش این عنوان را معرفی می‌کند، جایی که هر ثانیه از یک اجرا اهمیت دارد.

Elden Ring Nightreign

پیچیدگی ساخت و ساز بازی پایه، البته در یک ظرفیت جدید و ساده، در خط مقدم این بازی قرار دارد. با هشت کلاس برای انتخاب، هر کدام با توانایی‌های غیرفعال، جایگزین و نهایی، این‌ها به عنوان پایه و اساس ساخت و ساز هر اجرا عمل می‌کنند.

چه توانایی Duchess برای تکرار آسیبی که به تازگی به دشمنان وارد شده است باشد و چه چنگ زدن به فاصله نزدیک Wylder، برای هر سبک بازی در این کلاس‌ها چیز کمی وجود دارد و همکاری‌های زیادی برای انجام دادن وجود دارد. مطمئناً برخی از موارد مورد علاقه وجود دارد، ما به سختی Executor را لمس کردیم، و البته نمی توان از Ironeye سیر شد…

بازی Elden Ring Nightreign زره را به طور کامل از معادله حذف می‌کند تا بتوانید فقط روی سلاح‌ها تمرکز کنید. شما باید موارد معمول خود را در نظر بگیرید، مانند وضعیت elemental و Ashes of War و البته نوع سلاح. اما مهمترین چیز برای بازی، پاداش‌های غیرفعال هستند، زیرا این موارد بر انتخاب سلاحی که ممکن است هرگز از آن استفاده نکنید، تأثیر می‌گذارند.

با شش جایگاه سلاح، هر کدام پتانسیل ارتقای ساختار شما را دارند، با ویژگی‌های غیرفعال مانند بازیابی HP در هنگام کشتن دشمن، افزایش خنثی‌سازی آسیب در هنگام کاهش سلامتی، یا حتی افزودن آسیب elemental به هر سلاح موجود در موجودی‌تان. شما فقط به دنبال سلاحی نیستید که برای سبک بازی شما مناسب باشد، بلکه سلاحی را می‌خواهید که برای ساختار شما مناسب باشد، زیرا لازم نیست این سلاح‌ها را برای اعمال ویژگی‌های غیرفعال تجهیز کنید.

و این زمانی است که تأثیرات روگ‌لایک واقعاً احساس می‌شوند، زیرا وارد آخرین نسخه از The Lands Between می‌شوید. در ساعات اولیه، تلاش دیوانه‌واری برای جمع‌آوری هر گونه رون ممکن، ضربه زدن به نزدیک‌ترین نقاط مورد علاقه برای از بین بردن غول‌ها و جمع‌آوری فلاسک‌های اضافی در سایت‌های ماریکا، همه به امید یافتن ساختار نهایی، انجام می‌شود.

همانطور که می‌توانید انتظار داشته باشید، گاهی اوقات این اتفاق نمی‌افتد، زیرا خدایان RNG همیشه در کنار شما نیستند. با این حال، در نهایت با نحوه‌ی کارکرد نقشه بیشتر آشنا خواهید شد، اسرار و جنبه‌های قابل اعتماد آن را کشف خواهید کرد، بنابراین می‌توانید برنامه‌ای برای به حداکثر رساندن شانس خود برای ساخت و ساز بهتر تدوین کنید.

برای مثال، کلیساهای ویران‌شده یک باس برای شکست دادن دارند (که اغلب یکی از ساده‌ترین آنهاست) و تقریباً همیشه یک کلید سنگ‌شمشیر دارند، به این معنی که می‌توانید با یک اورگاول هم مقابله کنید. Evergaol ها معمولاً رون‌ها را به عنوان یکی از پاداش‌های خود دارند، به این معنی که می‌توانید سطح خود را کمی سریع‌تر بالا ببرید.

بیشتر کمپ‌ها با یک نوع عنصر مشخص شده‌اند، به این معنی که پاداش شکست دادن آن باس به آن نوع مربوط می‌شود. علاوه بر این، هر یک از اربابان شب یک نقطه ضعف عنصری (elemental) دارند، بنابراین به نفع شماست که کمپ‌هایی را که به باس نهایی مربوط می‌شوند، شکست دهید. و سپس، اگر می‌خواهید سلاح عنصری جدید خود را به سطح بعدی ببرید، معادن زیرزمینی نوعی ترول دارند که همیشه یک سنگ اسمیتینگ سطح دو را رها می‌کنند.

با این دانش، دویدن‌ها به تمرینی برای ساده‌سازی تبدیل می‌شوند، جایی که با رسیدن به پایان روز اول خود، خواهید دانست که از جایی که باید باشید جلوتر هستید یا عقب‌تر. این یک حس نیروبخش است زیرا شما و گروهتان یک نقشه تشکیل می‌دهید و با هم همکاری می‌کنید تا چالش نهایی را از بین ببرید. با این حال، Nightreign نمی‌خواهد شما با دویدن بیش از حد آشنا یا راحت شوید، بنابراین ترفندهای زیادی در آستین خود دارد.

نقشه، اولاً، اگرچه به صورت رویه‌ای تولید نمی‌شود، اما اشکال مختلفی دارد که در آن نقاط مورد علاقه با هم ترکیب می‌شوند. اما پس از چند ده ساعت، نقشه می‌تواند کمی یکنواخت شود، زیرا نقاط مورد علاقه با انواع مختلف دشمن در داخل کپی و جایگذاری می‌شوند.

با این حال، رویدادهای Shifting Earth نیز وجود دارند که همه چیز را با هم ترکیب می‌کنند، جایی که نقشه می‌تواند به طور چشمگیری تغییر کند تا شامل چیزهایی مانند دهانه پر از گدازه یا جنگل پوسیدگی قرمز شود. اینها می‌توانند چالش‌هایی را در خود ایجاد کنند، مانند زمانی که دایره نهایی به جنگل پوسیدگی قرمز تبدیل می‌شود، بنابراین شما باید “راز جنگل” را پیدا کنید تا تجمع پوسیدگی قرمز را خنثی کنید.

و سپس رویدادهای تصادفی مانند زمانی که تیم توسط یک نفرین آلوده شود، وجود دارد که باعث کاهش سطح سلامتی می شود. ما این فرصت را داشتیم که یک باس را شکست دهیم و خود را از شر نفرین خلاص کنیم، اما دایره خیلی سریع جذب شد و دویدن ما اساساً محکوم به شکست بود. همچنین ممکن است از مسیر خود خارج شوید و با یکی از Nightlords های قبلاً شکست خورده روبرو شوید، که می‌تواند فاجعه بار باشد، اما اگر آن را شکست دهید و رون‌ها و امتیازات آن را دریافت کنید، می‌تواند شانس شما را نیز افزایش دهد.

عمق زیادی در حلقه‌ی گیم‌پلی پایه وجود دارد و بازی به طور هوشمندانه‌ای هر چه بیشتر بازی کنید، آن را گسترش می‌دهد. کلاس‌هایی وجود دارند که با تکمیل خطوط داستانی مخفی، رویدادهای جهانی که با شکست دادن اربابان شب آشکار می‌شوند، آزاد می‌شوند و حتی با گذشت حدود ۲۰ ساعت از بازی، ما هنوز با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شدیم.

همه‌ی این‌ها بدون اشاره به خود اربابان شب است. ناامیدکننده است که هر مبارزه در یک sandy plane اتفاق می‌افتد، اگرچه همه آن‌ها طعم خاص خود را دارند، چه هیولای متعادلِ دیوانه‌وار، چه Augur مهربان یا Gladius سه سرِ شمشیرزن.

با حلقه‌ی گیم‌پلی و سختی چرخه‌های روز و شب قبلی، رسیدن به اربابان شب فوق‌العاده دلهره‌آور است. تمام تجهیزات، توانایی‌های غیرفعال و تقویت‌های شما در خطر هستند و تنشی ملموس وجود دارد که حتی ممکن است از تنش بازی اصلی پیشی بگیرد.

این غول‌ها می‌توانند واقعاً سخت باشند و شکست دادنشان دلخراش است، چون می‌دانید که دوباره به همان نقطه شروع برمی‌گردید. با این حال، شکست دادن آنها نیز یک دستاورد سرخوشی است و ما چندین بار پیش آمد که از روی صندلی‌مان با پیروزی از جا پریدیم.

اما وقتی تمام غول‌های بازی را شکست دادید، دیگر چه کاری باقی می‌ماند؟ بسته به سطح مهارت تیم شما، «تمام کردن» بازی احتمالاً بیش از 30 ساعت طول می‌کشد. این یک بازی چند نفره پرمحتوا است، اما فراتر از Nightlords است.

سختی کار با یادگاری‌ها وجود دارد: تقویت‌کننده‌های آمار که با هر بار اجرا باز می‌شوند و می‌توانند روی شخصیت‌های شما اعمال شوند و به عنوان پایه‌های توسعه‌یافته برای ساخت شما عمل کنند. سپس برای هر کلاس یادگاری‌هایی وجود دارد: مینی‌کوچ‌هایی که باید هنگام حضور در میدان انجام دهید. و البته، واحد پول Murk وجود دارد که می‌توانید برای باز کردن قفل پوسته‌های جدید برای شخصیت‌های خود و یادگاری‌های اضافی خرج کنید.

FromSoftware تایید کرده است که غول‌های بیشتر، رویدادهای Shifting Earth و حتی کلاس‌ها پس از عرضه به این نبرد ملحق خواهند شد. این بازی حس و حال سرویس‌های زنده‌ی معمول شما را ندارد و ما گمان می‌کنیم که پس از شکست دادن Nightlords، اکثر بازیکنان به سراغ بازی دیگری می‌روند. اینکه آیا فقدان پایان واقعی یک مشکل واقعی است یا خیر، به خود بازیکن بستگی دارد، اما ما تمایل داریم بگوییم که یک بازی چند نفره قابل اتمام، چیز خوبی است.

نکته قابل توجه در تلاش برای تکمیل Elden Ring Nightreign این است که آیا شما با بازیکنان تصادفی یا دوستان خود بازی می‌کنید. این بازی از اجرای انفرادی و مچ‌میکینگ انفرادی پشتیبانی می‌کند، اما واضح است که این واقعاً روشی نیست که FromSoftware برای بازی شما در نظر گرفته است.

کار تیمی در Nightreign بسیار مهم است و در حالی که برقراری ارتباط تا حدودی از طریق پینگ امکان‌پذیر است، ما همیشه احساس می‌کردیم که بخش مهمی از تجربه را از دست داده‌ایم – حتی بیشتر از زمانی که با بازیکنان سرکش که ایده‌های خود را داشتند، جفت می‌شدیم.

اگرچه برای انصراف از مسابقات جریمه وجود دارد، اما گمان می‌کنیم بسیاری از بازیکنان انفرادی وقتی اعضای تیمشان وقتی که یک مسابقه خوب پیش نمی‌رود از بازی خارج می‌شوند، متضرر خواهند شد. برای ما، تفاوت قابل توجهی در میزان لذت بردن از بازی وقتی با یک تیم کامل با استفاده از چت صوتی بازی کردیم در مقایسه با زمانی که به صورت انفرادی در صف قرار گرفتیم و از پینگ استفاده کردیم، وجود داشت.

و در آخر، بهینه‌سازی PS5 Pro قبل از عرضه چندان خوب نیست، اگرچه باید توجه داشت که هنوز نسخه Pro Enhanced بازی منتشر نشده است. ما در حالت «prioritise framerate» بازی کردیم و عملکرد به طرز محسوسی ضعیف بود، به طوری که نرخ فریم هنگام دویدن در نقشه آن مرتباً افت می‌کرد. و با فقدان هرگونه حسگر لمسی DualSense واقعی یا تریگرهای تطبیقی، نسخه PS5 بازی تا حدودی فاقد نقص است. اگرچه، همانطور که گمان می‌رود، عملکرد احتمالاً با چند به‌روزرسانی پس از عرضه بهبود خواهد یافت.

نتیجه

Elden Ring Nightreign یک بازی بسیار جالب است که احتمالاً طرفداران FromSoftware را دچار اختلاف نظر خواهد کرد. این یک بازی نقش‌آفرینی دست‌ساز نیست که از این توسعه‌دهنده‌ی داستان‌پرداز انتظار داریم، اما موفق می‌شود بخش زیادی از عمق گیم‌پلی Elden Ring را به یک تجربه‌ی چندنفره سریع تبدیل کند. در حالی که فکر نمی‌کنیم واقعاً به پای بازی‌هایی مانند Dark Souls 3 یا Elden Ring برسد، اما واقعاً هم تلاشی برای این کار نمی‌کند. این اساساً FromSoftware است که با IP خود کمی خوش می‌گذراند و با گروهی از دوستان، Elden Ring Nightreign یک انفجار است.

 

                                        مجله پی اس پارک به این بازی امتیاز 7 از 10 را می دهد