اگر بازی های جدید را دنبال می کنید، احتمالاً نام Black Myth: Wukong، بازی ویدیویی محبوب چینی را شنیدهاید. یا حداقل، در مورد یک بازی ویدیویی که در آن به عنوان یک میمون بازی می کنید و به خاطر شکستن رکوردهای استیم یا دلایل دیگر، تیتر خبرها می شوید مطلع هستید.
این بازی اولین بار در سال 2020 با یک تریلر زیبا رونمایی شد که به سرعت مورد توجه علاقه مندان به بازی های ویدیویی قرار گرفت. از آن زمان، تیزرهای معمولی و ویدیوهای گیم پلی اولیه همچنان باعث افزایش هایپ بازی شد. جلوههای بصری قابل توجهی که در این پیشنمایشها به نمایش گذاشته شدهاند، به ایجاد سر و صدای قابل توجهی برای ماهها، اگر نه تقریباً یک سال قبل از انتشار بازی، کمک کردند. این امر انتظار زیادی را برای Black Myth: Wukong به عنوان اولین پیشنهاد برتر ایجاد کرد.
هنگامی که بازی سرانجام در 20 آگوست 2024 (30 مرداد ماه 1403) عرضه شد، تا حد زیادی این انتظارات را برآورده کرد و تعداد بی شماری گیمر روزانه به دنیای آن شیرجه زدند.
یک غول با فرهنگ با ریسک بالا
Black Myth: Wukong که توسط Game Science مستقر در شنژن ساخته و منتشر شده است یک بازی نقش آفرینی اکشن است که در آن شما به عنوان Destined One، یک شخصیت میمون بر اساس شخصیت فرهنگ نمادین Sun Wukong از رمان چینی Journey to the West بازی می کنید. اولین بار در قرن 16 منتشر شد. بخش جالب اینجاست که “غرب” در اینجا به هند اشاره دارد. این بر اساس سفر واقعی راهب بودایی ژوانزانگ (Tripitaka) است که برای به دست آوردن متون مقدس بودایی و بازگرداندن آنها به چین به هند سفر کرد.
این بازی در چشم انداز فرهنگی امروزی، به ویژه در چین، غیرقابل انکار است. اما سوال اصلی این است: بازی کردن چقدر خوب است؟
اولین چیزی که متوجه خواهید شد – چه از روی اسکرین شات و چه از گیم پلی – این است که افسانه سیاه ووکونگ کاملاً زیبا به نظر می رسد. سطح جزئیات شگفتانگیز است، از طراحی شخصیتها و لباسهایشان گرفته تا سلاحها، مناظر، گیاهان، جانوران و باس ها. این با هر چیزی که توسط غرب، ژاپن یا کره جنوبی تولید می شود، برابری می کند.
افسانه سیاه: ووکونگ کاملاً زیبا به نظر می رسد. سطح جزئیات شگفتانگیز است.»
با این حال، اگر انتظار دارید با انجام بازی همه چیز را در مورد این رمان مهم فرهنگی یاد بگیرید، دوباره فکر کنید. بازی مقدار مشخصی از آشنایی با محیط و شخصیت ها را در نظر می گیرد که ممکن است گاهی اوقات شما را گیج کند. با این حال، به اندازه کافی برای جذب شما و شاید الهام بخشیدن به شما برای بررسی افسانه های سفر به غرب کافی است. من به ویژه از اطلاعات گسترده ای که برای هر شخصیت در منوی بازی پس از مواجهه با آنها در دسترس بود، قدردانی کردم.
اسکرین شات های بازی Black Myth: Wukong
سفری از طریق چین باستان
داستان به دنبال تلاش Destined One برای یافتن شش یادگاری است که توسط Sun Wukong در سراسر چین پراکنده شده اند – بله، شما در واقع به عنوان Sun Wukong بازی نمی کنید. هدف این است که با یافتن این آثار و احیای ووکونگ، که دادگاه آسمانی او را به دلیل نافرمانی مهر و موم کرده است، ردای او را بپوشد. البته این یک نسخه بسیار ساده از رویدادها است، اما این اصل است.
گیم پلی بازی شامل برخوردهای پشت سر هم با باس های مختلف است که تجربه ای خطی را ایجاد می کند. شما در مناطق مختلف کاوش خواهید کرد و حرکت خواهید کرد، با دشمنان جزئی مبارزه خواهید کرد و با باس ها روبرو خواهید شد و در داستان به عنوان Destined One پیشرفت خواهید کرد.
اما افسانه سیاه: ووکونگ سعی می کند همه چیز را جالب نگه دارد. دارای چندین باس است که در طراحی، استراتژی و مبارزه خلاقانه هستند. دیدن برخی از این باس ها و چگونگی نبردها من را چندین بار شگفت زده کرد.
این بازی در مواقعی چالش برانگیز و حتی وحشیانه است، به خصوص زمانی که با باس های خاصی روبرو می شوید. مانند سایر بازیهای سولز مانند، شما باید الگوهای حمله دشمن را یاد بگیرید و هنگام استفاده از طلسمها، جاخالیها و حملات خود را کاملاً زمانبندی کنید. اگر بمیرید، به یکی از زیارتگاه های پراکنده در هر منطقه بازگردانده می شوید.
بعد از هر فصل، Black Myth: Wukong دارای انیمیشن های کوتاه در سبک های هنری مختلف است که به زیبایی انیمیشن، صداگذاری و تولید شده اند، همراه با یک موسیقی متن عالی. اینها همیشه در پایان هر یک از شش فصل لذت بخش بودند.
مبارزه با کمبود عمق
مبارزات قلب Black Myth: Wukong است، اما اینجاست که احساس می کنم بازی لنگ می زند. ضربه زدن به آدمهای بزرگ و بد با چوب بسیار سرگرم کننده بود. با این حال، سیستم رزمی فاقد عمق است و فقط حملات سبک و سنگین را ارائه می دهد. انجام حملات سبک یا طفره رفتن «Focus» را ایجاد می کند که امکان حرکات قدرتمندتر را فراهم می کند. در حالی که شهودی و ساده است، کل این برنامه می تواند تکراری باشد. اسپلها تنوع زیادی دارند، اما گیمپلی بازی اغلب به استفاده از حرکات شما خلاصه میشود تا زمانی که طلسمهای شما پس از خنک شدن (cooldown) دوباره در دسترس باشند. ای کاش بازی سیستم مبارزه متنوع تری داشت.
“مبارزه قلب اسطوره سیاه: ووکونگ است، اما اینجاست که احساس می کنم بازی لنگ می زند.”
یکی دیگر از مواردی که بازی در آن با مشکل مواجه است طراحی نقشه آن است. دنیای Black Myth: Wukong ممکن است وسیع به نظر برسد، اما مسیرها خطی هستند و هیچ نقشه درون بازی وجود ندارد. دیوارهای نامرئی یک آزار مکرر هستند. شما باید به یادداشت های ذهنی و ناوبری قدیمی تکیه کنید. در حالی که این رویکرد در تئوری قابل ستایش است، اما در عمل ناامید کننده است، به خصوص زمانی که مناطق مشابه به نظر می رسند و ناهماهنگی هایی وجود دارد.
در طول بازاریابی اولیه بازی، Black Myth: Wukong به عنوان بازی معرفی شد که میتواند قابلیتهای Unreal Engine 5 (UE5) را به نمایش بگذارد. اکنون، پس از صرف دهها ساعت برای بازی کردن عنوان، میتوانیم تأیید کنیم که UE5 یکی از دلایل اصلی درخشش بازی در بخش بصری با پسزمینههای دقیق است. همچنین به همین دلیل است که ما پسزمینههای بسیار دقیقی را میبینیم که در دسترس به نظر میرسند اما نیستند. از جنبه فنی، من دوست داشتم که این بازی از فناوریهای ارتقاء مقیاس و تولید فریم از Nvidia و AMD پشتیبانی کند، در حالی که همچنان برای چشم دلپذیر به نظر میرسد، حتی در تنظیمات گرافیکی پایین.
با وجود این نقص ها، Black Myth: Wukong یک بازی مهم در سال 2024 است. این بازی آنچه را که چین می تواند به جدول بازی های AAA بیاورد را به نمایش می گذارد. با این عنوان، این کشور خود را به عنوان یک بازیگر جدید در فضای بازی AAA معرفی کرده است. این بازی میراث فرهنگی غنی سفر به غرب را معرفی می کند – رمانی به همان اندازه که رامایانا یا مهابهاراتا برای هند مهم هستند برای چین هم همینطور.
با این حال، به همان اندازه که بازی در بازنمایی فرهنگی خوب عمل میکند، از جنبههای مهم گیمپلی کوتاهی میکند. در یک نقطه خاص، بازی Black Myth: Wukong برای من بیشتر شبیه تلاشی بود تا بازی را تا آخر برسانم تا علاقه واقعی به داستان آن.
“این بازی میراث فرهنگی غنی سفر به غرب را معرفی می کند – رمانی به اندازه ای که رامایانا یا مهابهاراتا در هند برای چین مهم هستند.”
طراحی “باس راش” بازی به این معنی است که شما با یک سری از مبارزات چالش برانگیز به طور متوالی روبرو می شوید، به طوری که بازی باعث می شود بیشتر وقت خود را بر روی تسلط بر هر رویارویی متمرکز کنید تا اینکه به شما اجازه دهد عناصر گیم پلی دیگری را کشف یا ارائه دهید. فقدان یک سیستم جنگی قوی و یک دنیای محدود که فقط وسیع به نظر می رسد، تجربه کلی را کاهش می دهد. من احساس کردم که Game Science به شدت بر روی جزئیات بزرگ و کوچک متمرکز شده است، اما توجه کافی به عناصر حیاتی در این بین نداشته است.
افسانه سیاه: تصاویر WuKong
افسانه سیاه: Wukong – ارزش خرید را دارد؟
Black Myth: Wukong برای رایانه های شخصی در استیم و فروشگاه اپیک گیمز 49.9 دلار قیمت دارد. ارتقاء نسخه Deluxe، از جمله برخی از آیتم های درون بازی، با 10 دلار اضافی در دسترس است. یک ابزار محک مجزا برای دانلود رایگان نیز در دسترس است که به گیمرهای رایانه شخصی امکان می دهد عملکرد بازی را در سیستم خود بررسی کنند.
این قیمت با توجه به کیفیت بازی منصفانه است، به خصوص که عناوین مشابه AAA اغلب بیش از 50 دلار هستند. گذشته از کیفیت، بازی چیزهای زیادی برای ارائه در مورد ساعاتی که میتوانید برای شکست دادن باسهای متعدد آن سرمایهگذاری کنید، دارد. پس از اتمام بازی، میتوانید با حالت New Game Plus بازی را مجدداً اجرا کنید، که به شما امکان میدهد پیشرفت شخصیت و سلاحهای خود را حفظ کنید، اما باسها را چالشبرانگیزتر میکند.
نتیجه
به جرات می توان گفت که Game Science و به تبع آن چین، با Black Myth: Wukong نشان خود را در دنیای بازی های ویدیویی گذاشته اند. در حالی که این بازی در نمایش و معرفی فرهنگ کشور به تماشاگران جهانی با نمایشی کاملاً زیبا و پر از جزئیات از چین اسطورهای عالی است، اما اقتباسی کامل از سفر به غرب در قالب بازی ویدیویی نیست. اگر مبارزه با باس های پشت سر هم کار شما نیست، این بازی ممکن است برای شما مناسب نباشد. در غیر این صورت، چیزهای زیادی برای ارائه به طرفداران این ژانر دارد. با این حال، فقدان برخی از عناصر کلیدی باعث میشود که تجربه استثنایی که Black Myth: Wukong میتواند ارائه دهد، نداشته باشد.
″مجله پی اس پارک به این بازی امتیاز 7.8 از 10 را می دهد″