۰
سبد خرید من
    هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
نقد و بررسی کامل بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl… با مجله پی اس پارک همراه ما باشید…

نقد و بررسی کامل بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl… با مجله پی اس پارک همراه ما باشید…

پانزده سال پس از انتشار آخرین بازی استالکر، S.T.A.L.K.E.R. 2: قلب چورنوبیل بالاخره اینجاست. پس از پشت سر گذاشتن همه‌گیری، جابه‌جایی، آتش‌سوزی در دفتر، تلاش‌های مداوم برای هک کردن، و سپس جنگ، توسعه‌دهنده بازی اوکراینی GSC Game World توانست از پس آن بربیاید و چیزی بیش از سزاوار ضربه زدن به بازیکنان تولید کند. رادارها – مخصوصاً علاقه مندان به بقا و وحشت پس از آخرالزمان. Stalker 2: Heart of Chornobyl یک بازی ترسناک تیراندازی اول شخص است که بازیکنان وارد چکمه‌های Skif می‌شوند، یک استاکر تنها که در منطقه محروم Chornobyl  سرگردان است، در حالی که داستان پیش روی او باز می‌شود.

از زمانی که من سفرم را به منطقه شروع کردم، رابطه من با استاکر 2 کمی بد بود. ده ساعت اول من با بازی تا حد زیادی مملو از اشکالات غوطه ور کننده، اجرای آوازی غیرقابل قبول و لحظات وحشتناک گهگاهی بود زیرا استالکر 2 چیزهای زیادی را به یکباره در برابر من پرتاب می کرد. با این حال، در حالی که برخی از این مسائل همچنان ادامه داشت، هر چه بیشتر به بازی وارد می‌شدم، بیشتر به ناهنجاری‌های پراکنده آن غلبه می‌کردم و بیشتر از تجربه منحصربه‌فرد آن قدردانی می‌کردم. در پایان، من به این نتیجه رسیدم که استالکر 2 با یکی از غوطه‌ورترین جهان‌های باز پسا آخرالزمانی که تا به حال کشف کرده‌ام، قدرت بی‌سابقه بازیکن و گیم‌پلی که به اندازه‌ی کافی پاداش دارد، تجربه‌ای ارزشمند است.

دنیای باز استاکر 2 شخصیت اصلی آن است

Stalker 2 ممکن است چیزهای زیادی برای آن داشته باشد، اما دنیای باز عظیم آن با بیش از 60 کیلومتر مربع بدون شک ستاره اصلی آن است. از آنجایی که ژانر جهان باز اغلب با همان فرمول خسته و فرسوده درگیر می شود، زمانی که یک بازی از راه می رسد و کاری متفاوت انجام می دهد، آن گاه قابل ستایش می شود. بازی‌هایی مانند Elden Ring و Zelda: Breath of the Wild نقش خود را انجام داده‌اند تا اطمینان حاصل شود که فرمول جهان باز در مسیر درست تکامل پیدا می‌کند، و اکنون Stalker 2 روی صحنه رفته تا به صنعت نشان دهد که از چه چیزی ساخته شده است. به نوعی، می‌تواند جوهر چیزی را که تاد هاوارد همیشه ادعا می‌کرد Fallout’s Wasteland است را به تصویر بکشد…

دنیای باز Stalker 2 کاملاً یکپارچه است، به این معنی که تنها صفحه‌های بارگیری که بازیکنان با آن‌ها مواجه می‌شوند، هنگام بارگذاری فایل ذخیره‌شده خود رخ می‌دهد، چه هنگام راه‌اندازی، انتخاب آن از منو و یا پس از مرگ. این در نهایت غوطه وری Stalker 2 را افزایش می دهد، که مسلماً باید هدف اصلی هر بازی پسا آخرالزمانی باشد. دنیای باز استاکر 2 به هیچ وجه عقیم نیست، اما خالی است. با این حال، این ماجراجویی خاص پسا آخرالزمانی موفق می‌شود زمین بایر خود را زنده کند، که تا حد زیادی به دلیل توانایی آن در استفاده از فضای منفی است.

از آنجایی که Stalker 2 تمام تلاش خود را می کند تا بازیکنان را برای منابع و تجهیزات بهتر گرسنه نگه دارد، کاوش در ساختمان های متروکه و گودال های پرتودهی شده در سراسر Zone هرگز یک کار بی ثمر نیست. مهمترین چیزهایی که بازیکنان باید در حین کاوش مراقب آنها باشند، حملات غافلگیرانه حیوانات دیوانه، هیولاها و NPC های دشمن است. در واقع، مدیریت موجودی در استالکر 2 بیش از نیمی از کار است، زیرا اگر بازیکنان در مورد غارتی که پیدا می‌کنند سختگیر نباشند، خیلی راحت می‌توان آن را از دست داد. و از آنجایی که سنگینی بیش از حد باعث می شود Skif کندتر حرکت کند، موجودی که از حد مجاز وزن آن فراتر رود می تواند در نهایت دستوری برای یک مرگ سریع باشد.

جایی که دنیای باز استاکر 2 واقعاً برتر است، توانایی آن در ایجاد و حفظ تنش جوی است که فرار از آن تقریباً غیرممکن است. مطمئناً خطرات زیادی در کمین منطقه وجود دارد. به عنوان مثال، هر صدای کوچکی که هنگام عبور از منطقه می‌شنیدم، باعث می‌شد سرم را برگردانم و نشانه آهنی اسلحه‌ام را نشانه بگیرم، حتی اگر گاهی اوقات پرنده‌ای در حال پرواز بود. با این حال، همیشه موجه بود، زیرا دشمنان در منطقه، و حتی خود منطقه، همیشه پیش‌بینی می‌کردند که من چه زمانی گارد خود را پایین بیاورم.

در مورد تنش، وقتی هوا در استاکر 2 تاریک می‌شود یا بازیکنان به زیر زمین یا داخل غار می‌روند، تقریباً تاریک‌تر از آن است که نمی‌توان سه فوت جلوتر را دید – حتی با چراغ قوه روشن. در یک نقطه، روشنایی خود را افزایش دادم تا کمی بهتر ببینم، اما متوجه شدم که آن چیزی که در ابتدا برای قرار دادن من در معرض خطرات منطقه طراحی شده بود را خراب کرد، بنابراین آن را کاهش دادم. سفر از طریق مناطق باز منطقه در شب چندان بد نیست، اما مسیرهایی که در نهایت به راهروهای تاریک و متروکه یا غارها منتهی می‌شوند، با نزدیک‌تر شدن صداهای عجیب یا غرش‌های گزگز، سطح تهدید را افزایش می‌دهند.

منطقه همچنین پر از ناهنجاری‌هایی است که معمولاً در صورت گرفتار شدن بازیکنان، آسیب‌زا (و گاهی کشنده) هستند. این اتفاقات منحصر به فرد در منطقه، تمام اصول شناخته شده فیزیک را به چالش می کشد و می تواند هر کاری را انجام دهد، از جدا کردن بدن اسکیف تا خونریزی او. برای مثال، یکی از رایج‌ترین و تهدیدکننده‌ترین ناهنجاری‌ها مانند یک سیاه‌چاله عمل می‌کند، به این صورت که تلاش می‌کند اندام اسکیف را از بدنش جدا کند. بازیکنان همچنین کره‌هایی از خرده‌های شیشه‌ی شناور را پیدا می‌کنند که در حین راه رفتن، یک اثر وضعیت Bleed را بر روی آن‌ها ایجاد می‌کند. خوشبختانه، استالکر 2 تعداد نامحدودی پیچ و مهره را به بازیکنان می‌دهد که می‌توان آن‌ها را در ناهنجاری‌ها انداخت تا آنها را فعال کرده و اغلب موقتاً غیرفعال کند.

منطقه Stalker 2 همچنین دارای آب و هوای بد مکرر در منطقه است، از جمله انتشار گازهای گلخانه ای، که طوفان های مرگباری هستند که فقط در داخل پناهگاه می توانید زنده بمانید. با این حال، وقتی ممکن است در طول یک رویداد آب و هوایی بیرون بمانید، اغلب شاهد صحنه های وحشتناک خواهید بود. در طول بازی بارها بود که صاعقه مستقیماً به زمین برخورد می کرد، و از آنجایی که من معمولاً با هدفون بازی می کردم، صدای انفجاری که ایجاد می کرد باعث می شد من روی صندلی خود پرواز کنم. هر طوفان دیگری به طور کلی بر استرس تلاش برای دفع کمین های دشمن یا فقط تلاش برای یک بار آرام گرفتن می افزاید. این نوعی از سیستم آب و هوایی است که امیدوارم در رویدادهای Inclemency Monster Hunter Wilds ببینم.

فقدان اخلاق استاکر 2 بازیکنان را قدرتمند می کند

یکی دیگر از قابل توجه ترین ویژگی های بازی تاکید آن بر عاملیت بازیکن است که با مفهوم جدید فاصله زیادی دارد، اما Stalker 2 موفق به دستیابی به چیزی می شود که بسیاری از بازی های انتخاب محور دیگر به آن دست نمی یابند. به طور خاص، در حالی که اکثر روایت‌های انتخاب محور به بازیکنان تعریف تا حدودی روشنی از درست و نادرست می‌دهند، استالکر 2 فاقد آن اخلاق است و در نتیجه بازیکنان را تشویق می‌کند تا آن‌طور که می‌دانند بازی کنند. اغلب نزدیک‌ترین دوستانم از من به عنوان یکی از خیرخواه‌ترین گیمرها یاد می‌کردند، زیرا تمایل دارم هر چیزی را که بازی به من می‌گوید بهترین تصمیم است، بسازم. با این حال، در استالکر 2، این تا حد زیادی ازقاعده خارج بود، و من آن را بسیار خوشحال کننده دیدم.

لحظات زیادی در طول بازی من وجود داشت که نمی دانستم بهترین تصمیم چیست و به همین دلیل است که استالکر 2 در این زمینه بسیار درخشان است. تقریباً هر انتخابی از نظر اخلاقی خاکستری به نظر می‌رسد، و این احتمالاً به دلیل ماهیت بازی به عنوان یکی از استالکرها است، که به مرتد بودن در میان جناح‌های مختلف منطقه معروف هستند – اگرچه از نظر فنی خودشان یک جناح هستند. طبیعت سرکش آن‌ها باعث می‌شود تقریباً همه افراد غیراستالکر در منطقه از آنها متنفر باشند، زیرا آنها معمولاً هر کاری را که برایشان بهترین است انجام می‌دهند، و من کاملاً این فلسفه را در طول بازی پذیرفتم.

رویدادهای روایی متعددی در طول داستان Stalker 2 وجود دارد که بازیکنان را ملزم به تصمیم گیری اساسی می کند، که در نهایت همه آنها با هم کار می کنند تا یکی از چهار پایان متفاوت را ایجاد کنند. اما باز هم، اکثر اوقات، تقریباً غیرممکن است که بدانید انتخاب “درست” چیست. علاوه بر این، تاکید استالکر 2 بر عاملیت بازیکن تنها به این لحظات داستانی اصلی محدود نمی شود، زیرا تقریباً هر تلاش جانبی اخلاقیات بازیکنان را به چالش می کشد، حتی گاهی اوقات زمان کوتاهی را برای انتخاب به آنها می دهد.

به عنوان مثال، من یک ماموریت جانبی انجام دادم که در آن سربازی تفنگ خود را در دره انداخته بود اما نمی توانست پست خود را ترک کند، بنابراین از من خواست که آن را برایش پس بگیرم. وقتی این کار را کردم، این گزینه را داشتم که آن را به او پس بدهم یا به او بگویم که قرار است آن را برای خودم نگه دارم. من هر دو گزینه را امتحان کردم، و هیچ کدام از آنها منجر به این نشد که بازی احساس خاصی نسبت به انتخابم داشته باشد، که این فقط گواهی بر قدرت بازیکنی است که استالکر 2 ارائه می دهد. تا آنجا که انتخاب‌های اصلی روایت، اغلب به این می‌رسند که بازیکنان انتخاب می‌کنند با کدام جناح طرف شوند، اما هنوز هم گاهی اوقات دشوار است که بگوییم کدام انتخاب به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود.

روایت به طور کلی گاهی اوقات کمی از هم گسیخته به نظر می رسد، اما این در بازی های جهان باز نسبتاً رایج است. خوشبختانه، تعداد زیادی از ماموریت‌های جانبی وجود ندارد، اگرچه ممکن است در ابتدا به نظر برسد، بنابراین به نگه داشتن داستان اصلی کمک می‌کند. با این حال، به دلیل اجرای تقریباً بی‌نقص دنیای باز استاکر 2، حواس‌پرت شدن در حین کاوش در Zone بسیار آسان است، به طوری که روایت اصلی را می‌توان به سرعت در پشت مشعل قرار داد و به طور بالقوه منجر به فراموشی موقت در مورد آنچه در حال حاضر در بازی می‌گذرد، می‌شود. داستان همانطور که گفته شد، به اندازه کافی لحظات “بزرگ” در داستان استالکر 2 وجود دارد که می تواند واکنشی عاطفی ایجاد کند، حتی زمانی که برخی چیزها از قلم افتاده یا فراموش می شوند.

گیم پلی بازی Stalker 2 چالش برانگیز اما ارزشمند است

تا آنجا که گیم پلی بازی پیش می رود، استالکر 2 برای افراد ضعیف نیست. بازیکنانی که برای اولین بار وارد بازی می شوند باید به خاطر داشته باشند که Stalker 2 یک بازی ترسناک بقا است. بیشتر سکانس‌های مبارزه استاکر 2 به صورت کمین شروع می‌شوند، بنابراین اگر بازیکنان دائماً از محیط اطراف خود آگاه نباشند، خود را در تلاش برای به دست آوردن مکان امن خواهند دید. می‌توان با استفاده از چاقو یا اسلحه سرد، دشمنان را  بی‌صدا ترور کرد، اما این فرصت‌ها بسیار اندک است. بعلاوه، استفاده از سلاح های گرم استاکر 2 بسیار رضایت بخش است.

Stalker 2 از اینکه بازیکنانش هرگز از حرکت بعدی خود مطلع نشوند لذت می برد. درست زمانی که آنها فکر می کنند تنها با اتاقی پر از NPC های انسانی روبرو شده اند که می توان به راحتی با یک هد شات به خوبی آن ها را تحت کنترل درآورد، یک جهش یافته جدید ظاهر می شود با توانایی هایی که احتمالاً برای مقابله با آنها آماده نبودند. به غیر از Bloodsuckers، که خود را پوشانده و غرش کرکننده‌ای را منتشر می‌کنند که موقتاً Skif را بیهوش می‌کند، جهش‌یافته‌های اصلی دیگری وجود دارند که من با آنها برخورد کردم که موجودی Medpacks و Bandages من را قبل از پایان مبارزه تمام کردند. به عنوان مثال، یکی از این جهش‌یافته‌ها دارای قدرت مغناطیس است که می‌تواند اسلحه اسکیف را درست از دستش بیرون بکشد، سپس یک گیره کامل روی او خالی کند.

در حالی که چرخ‌دنده نیروی محرکه اصلی پیشرفت استاکر 2 است، بازیکنان همچنین می‌توانند مصنوعات مختلفی را در طول سفر خود به دست آورند که می‌توانند در صورت استفاده صحیح از آنها پاداش‌های مفیدی را ارائه دهند. متأسفانه، این آرتیفکت ها با یک مبادله عظیم همراه هستند، زیرا تا زمانی که بازیکنان برای کنترل خروجی تشعشع آرتیفکت مجهز نباشند، دائماً مسموم می شوند و چاره ای جز نوشیدن مقداری الکل یا استفاده از کیت ضد تشعشع ندارند. همانطور که گفته شد، با یافتن تجهیزات بهتر بازیکنان، می‌توانند مصنوعات را تجهیز کنند، از پاداش‌هایی که ارائه می‌کنند بهره ببرند و هرگز اثرات خروجی تشعشع خود را احساس نکنند.

تعمیرات و ارتقاء در Stalker 2 هزینه‌های بی‌معنی دارد، به‌ویژه با توجه به اینکه مکانیک بازی فضای موجودی را محدود می‌کند. در این صورت ممکن است برای بازگرداندن وسایل گران‌قیمت به یک فروشنده با مبلغ مناسبی استفاده شود. از برخی جهات، اقتصاد چرخ دنده Stalker 2 یادآور مکانیک های بحث برانگیز Zelda: Breath of the Wild و دنباله آن، Zelda: Tears of the Kingdom باشد، زیرا به نظر می رسد Stalker 2 می خواهد بازیکنان به طور مرتب وسایل خود را تعویض کنند. متأسفانه، یافتن هر وسیله ای به غیر از سلاح ها نسبتاً سخت است، به این معنی که بازیکنان در حین کاوش در منطقه یا بدون زره می مانند یا از تعمیر آن ورشکسته می شوند.

وقتی صحبت از جنبه فنی Stalker 2 می شود، به نظر می رسد که اکثر اشکالاتی که در ابتدا با آن مواجه شدم از طریق وصله های پیش از انتشار برطرف شده اند. همچنین به‌تازگی یک به‌روزرسانی عظیم منتشر شده است که ممکن است حتی فرورفتگی‌های بیشتری را در زره بازی ایجاد کند. همانطور که گفته شد، اگر آنها همچنان در نسخه نهایی حضور داشته باشند، ممکن است برای بازیکنان غرق شدن در دنیای بازی چالش برانگیز باشد. برخی از اشکالاتی که من با آنها مواجه شدم از خسته کننده تا خنده دار متغیر بودند، مانند رابط کاربری که گهگاه به سربازی که در حال ادرار کردن از طریق یونیفرم خود در حالی که از راهروی شلوغی عبور می کند شفاف می شود، جایی که همه چشم ها به او دوخته شده بود.

من همچنین با یک اشکال مواجه شدم که در آن NPCها در جایی که قرار بود قرار نگرفتند. در طی یک مکالمه، هدفون یک سرباز در اطراف جایی که من حدس می‌زدم جسد او باشد شناور بود، اما جسد او در یک مکان ماند. دوربین حتی به ردیابی هدفون در طول مکالمه ادامه داد، که باعث شد فکر کنم به جای آن قرار بود به NPC نگاه کنم. خوشبختانه، با توجه به اینکه Zone می تواند با ناهنجاری ها و مواردی از این دست ماوراء الطبیعه باشد،  هدفون شناور دقیقاً با بقیه موارد عجیب و غریب استاکر 2 مطابقت دارد.

همچنین نکته ای در بازی من در داستان استالکر 2 وجود داشت که در آن نتوانستم پیشرفت کنم. با این فکر که حتماً چیزی را از دست داده ام، هر مسیر قانونی دیگری را که می توانستم تصور کنم امتحان کردم، اما هنوز از ورود به مکانی که برای مأموریت در نظر گرفته شده بودم، ممانعت به عمل آمدم. خوشبختانه، من توانستم با دقت مسیر خود را در اطراف مکان طی کنم و از درب پشتی وارد شوم و تقریباً برای انجام این کار از نقشه خارج شدم. از آنجا، باید حدس می زدم که قرار بود با چه کسی صحبت کنم، زیرا هدفی که در ابتدا مرا به آنجا رساند، پس از ورود به داخل هرگز به روز نشد. با این حال، پس از انجام ماموریت، در نهایت هدف به روز شد و من توانستم داستان را همانطور که در نظر داشتم ادامه دهم.

در طول تقریبی 55 ساعت بازی استاکر 2 با باگ های زیادی مواجه شدم، و در حالی که برخی از آنها در ابتدا غوطه ور شدن من در بازی را شکستند، احساس کردم که با پیشرفت بیشتر در داستان، آنها کمتر می شوند. در حدود 15 ساعت، من پیوند عجیبی با این اشکالات ایجاد کرده بودم، و این ممکن است به دلیل هر چیز دیگری باشد که Stalker 2 واقعاً خوب انجام می دهد. در عین حال، این ممکن است دیدگاه هر بازیکنی نباشد، بنابراین اگر اشکالاتی مانند مشکل توقف داستانی که من با آن مواجه شدم هنوز در طول انتشار کامل بازی وجود داشته باشد، ممکن است برای برخی یک معامله بد باشد. با این حال، اشکالات را می توان رفع کرد.

به طور کلی، Stalker 2: Heart of Chornobyl واقعاً چیز خاصی است. این کامل نیست، اما موفق می شود در برخی از زمینه های اصلی که بسیاری از بازی های دیگر در آنها کوتاهی می کنند، موفق شود. با قدرت فوق العاده ای که بازیکن ارائه می دهد، ارزش بازی کردن را دارد. مبارزات استاکر 2 چالش برانگیز و هیجان انگیز است و تقریباً هرگز لحظه ای کسل کننده در کاوش در منطقه وجود ندارد. تا زمانی که بازیکنان بتوانند برخی از ایرادات آن را که مسلماً تحت الشعاع بهترین ویژگی‌های آن قرار گرفته‌اند، نادیده بگیرند، تجربه‌ای به یاد ماندنی و ارزشمند را در Stalker 2: Heart of Chornobyl خواهند یافت.

نکات مثبت:

جهان باز همه جانبه و بدون درز

گیم پلی چالش برانگیز و ارزشمند

نکات منفی:

پتانسیل برای اشکالات غوطه ور شکستن

اقتصاد نامتعادل بازی

 

                                          مجله پی اس پارک به این بازی 8.9 از 10 را می دهد